top of page

Cumhurbaşkanlığı İK Ofisinin Yenilikçi Projeleri ve Örgütsel Psikolojinin Rolü

  • iocpdernegi
  • 15 Şub 2024
  • 4 dakikada okunur

Güzin Çelikkın, Selin Demiroğlu, Alemara Arifoğlu, Elanur Aksoy, Işık Duran

Editleyenler: Esin Çetin Özbudak, Umut Şen



Örgütsel Psikoloji yüksek lisans öğrencileri olarak "Psychological Well-being Health and Safety" dersi kapsamında, Türkiye Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi’nin uygulamaları ve staj programları üzerine bir webinar düzenledik. Webinar, Dr. Öğretim Üyesi Savaş Ceylan'ın değerli katılımı ve Örgütsel Davranış Dr. Öğretim Üyesi Şafak Öz Aktepe moderatörlüğünde gerçekleşti.

Webinarın açılışında Dr. Ceylan, Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi’nin genel yapısını ve amacını anlattı. Otuzdan fazla farklı projede çalışan 6 farklı Daire’nin varlığından bahsetti. Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi’nin, yetenek kazanımından organizasyonel gelişime kadar geniş bir yelpazede hizmet verdiğini görmek bizler için ilham vericiydi. Özellikle "Uni-Veri", "Ulusal Staj Programı" ve "YTNK TV" projelerine odaklandı. Bu projelerin incelenmesi, örgütsel psikolojinin teorik çerçeveler ile birleştiğinde, iş dünyasının ve eğitim dünyasının kesişme noktalarını daha iyi anlamamızı sağladı.

Türkiye'de genç bireylerin hazırlanması ve istihdamı konusu hem eğitim alanında hem de iş sektöründe son derece önemlidir. Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı İnsan Kaynakları Ofisi (İKO) gençleri iş piyasasına etkin bir şekilde entegre etmeyi amaçlayan araştırma ve projeler üstlenmiştir ve böylece bu konuda önemli adımlar atmıştır.

İstihdam süreci; iş arama, mülakatlar ve işe alım gibi çeşitli aşamaları kapsar. Gençlerin bu süreçte başarılı olabilmeleri için işgücü piyasası hakkında bilgi edinme, mesleki becerilerini geliştirme ve kariyer planlaması yapma gibi faaliyetlerde bulunmaları gerekir. Bu faaliyetler, öğrencilerin ve mezunların kişisel ve mesleki gelişimine önemli ölçüde katkıda bulunur.

Uni-Veri, lise öğrencileri ve mezunları için kariyer yönlendirme ve iş arama süreçlerini kolaylaştıran bir projedir. Bu ulusal anket sayesinde henüz eğitimi devam eden veya yeni mezun lise öğrencilerinin meslek dalları, üniversite bölümleri, bu bölümlerin istihdam olanakları, bölümden mezun olurlarsa iş bulma süreleri, bir işe başladıklarında ilk alacakları maaş, meslekleri ile çalıştıkları alanın niteliklerinin uyuşmazlığı, kamuda işe yerleşme oranları, başladıkları işyerlerinde firmalarının büyüklüğünün dağılımı ve sektör bazında dağılımlarına ilişkin verileri görebiliyorlar. Bununla birlikte, proje Üniversite bölüm ve dolaylı olarak meslek seçimleri konusunda karar vermelerini kolaylaştırıyor. Aynı zamanda proje örgütsel psikolojinin insan kaynakları yönetimi ile buluştuğu bir noktada yer alıyor. Bildiğimiz gibi insan kaynaklarında departmanlarında da veri analitiğinin kullanılması, adayların yeteneklerine ve ilgi alanlarına göre iş fırsatlarını sunmada önemli bir rol oynuyor. Bu süreç, Holland'ın Mesleklerin Teorik Modeli gibi kariyer yönlendirme teorileriyle uyum içinde bulunuyor. Bu model, bireylerin mesleki ilgi alanlarını ve yeteneklerini dikkate alarak kariyer planlaması yapmalarını öneriyor.

 

Ulusal Staj Programı, üniversite öğrencilerine iş dünyasının kapılarını aralıyor. Bu program, öğrencilere gerçek dünya deneyimi sunarak teorik bilgilerini pratikle birleştirme fırsatı sağlıyor. Adayların staj başvuruları sırasında yalnızca akademik bilgileri, spor yetkinlikleri, Erasmus öğrenci deneyim programı tecrübeleri gibi etkenler yer almakta olup fotoğrafları, üniversitesileri ve hatta isimleri gibi detaylar gizli tutulmaktadır. Bu sayede ciddi bir fırsat eşitliği sağlanarak her üniversiteden öğrenciye kamu ve özel sektörlerden çeşitli staj teklifleri gelmesi amaçlanmıştır. Örgütsel psikoloji açısından bakıldığında, bu deneyimler, Vygotsky'nin Sosyal Öğrenme Teorisi ile paralellik gösteriyor. Sosyal etkileşimler ve profesyonel ortamlarda edinilen tecrübeler, öğrenme sürecini zenginleştiriyor ve öğrencilerin kariyer gelişimine katkı sağlıyor. Aynı zamanda bu program, David Kolb'un Deneyimsel Öğrenme Teorisi ile de ilişkilendirilebilir. Kolb, öğrenmenin bir döngü olduğunu öne sürer. Bu döngüde deneyimler, öğrenmeye yansıtılır, teorik kavramlarla bağlantılı hale getirilir ve bu kavramlar yeni durumlarla test edilir.  Kolb'un teorisi, öğrenmenin deneyimler aracılığıyla gerçekleştiğini ve bu sürecin bireyin kariyer gelişiminde önemli olduğunu vurgular. Aslında bu yüzden de özellikle staj gibi pratik deneyimlerin öğrenmede önemli bir rol oynadığını vurgular diyebiliriz.

Kariyer planlama süreci, bireylerin mesleki isteklerini belirlemelerine ve bu hedefleri gerçekleştirmek için gerekli adımları atmalarına yardımcı olmada çok önemli bir rol oynar. YTNK TV ile üniversite öğrencilerinin bölümü ne olursa olsun çeşitli meslek ve sektörlere dair bilgi sahibi olması hedeflenmiştir. Bunu sağlamak için öğrencilerin ders programlarına Kariyer Planlama dersi eklenmiştir. Bu ders kimi üniversitelerde zorunlu ders, kimilerinde ise seçmeli ders kapsamındadır. İlgili üniversitenin Devlet veya Vakıf Üniversitesi statüsünde olması fark etmeksizin bu imkanlar Türkiye’deki tüm üniversitelere sunulmuştur ancak faydalanmak kendi tercihlerine bırakılmıştır. Devamında bu dersi alan ve almayan öğrenciler üzerinde gerçekleşen kariyer planlamalarına ilişkin farkındalıklarında dersi alan öğrencilerin gözle görülür şekilde bilinçlendikleri bulgulanmıştır. Örgütsel psikoloji alanı, bireylerin kariyerleri ile ilgili seçimlerinin nasıl etkilendiği ve şekillendirildiği ve ayrıca bu tercihlerin iş tatmini üzerindeki etkisini araştırır. Bandura'nın Öz Yeterlik Teorisi, bireylerin inanç sistemine ve yeteneklerine ilişkin kendi algılarının kariyerleri ile ilgili aldıkları kararları nasıl etkilemeye hizmet ettiğine büyük önem verir. Bu teori, öğrencilerin kariyer planlama yolculuğuna başlarken kendi yeteneklerine olan güvenlerini artırma potansiyeline sahiptir.

Bütün olarak değerlendirdiğimizde de bu süreçler Erik Erikson'un Psikososyal Gelişim Teorisi ve diğer gelişim teorileri ile etkili bir şekilde ilişkilendirilebilir. Örneğin Erikson'un “Kimlik ve Rol Karışıklığı” aşaması, genç bireylerin çalışma ortamının taleplerine uyum sağlarken mesleki kimliklerini keşfettikleri ve oluşturdukları süreci tanımlar. Benzer şekilde, “Verimlilik ve Durgunluk” aşaması topluma katkıda bulunmanın ve mesleki becerileri sürekli geliştirmenin önemini vurgulamaktadır. Bu teorik çerçeveleri kullanarak, genç bireylerin iş hayatına hazırlanmasında yer alan psikososyal dinamikler hakkında daha derin bir anlayış kazanıyoruz.

Özetle, bu web semineri, örgütsel psikoloji merceğinden bakıldığında teori ve pratiğin kusursuz entegrasyonunun parlak bir örneği olarak hizmet eder. Uni-Veri, Ulusal Staj Programı ve YTNK TV gibi projelerin her biri, öğrencilere kendilerini çok yönlü iş dünyasına yeterince hazırlamaları için gerekli araçları sağlar. Aynı zamanda, bu projeler öğrencilerin kariyer yollarının yörüngesini şekillendirmede temel bir rol oynar ve profesyonel alanda en üst düzeyde yetkinlik ve başarı ile gezinebilmelerini sağlar.

Bilgilendirme: Bu blog yazsının iskeleti ve kullanılan görsel için yapay zeka kullanılmıştır. Blog iskeleti ChatGPT tarafından üretilmiştir. Görsel WOMBO AI tarafından “We see a few students walking on their career path and there are signs around pointing in different directions” girdisi ile üretilmiştir.

 

 

Referanslar

OpenAI. (2024). ChatGPT (Jan 16th version) [Large language model]. https://chat.openai.com/chat

WomboAI. (2024). WomboAI (Jan 16th version) [Generative AI].

 

 
 
 

Commentaires


Adres

Istanbul, Şişli, Fulya Mah., Pehlivan Sok. 35/2

 

Email
iocpdernegi@gmail.com

Sosyal Medyada Biz

  • LinkedIn
  • X
  • Instagram

Bizimle iletişime geç 

Mesajınız için teşekkürler!

En son haberler için kayıt ol

Katıldığınız için teşekkürler!

bottom of page